Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Thursday 7 November 2019

Aktiviti Masuk Bukit Saga, Air terjun , Bukit Apek, Keluar Bukit Hatamas - First time 2 November 2019

Assalamualaikum & Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian Alam...
Salam Sejahtera Aku bersyukur masih diberikan nikmat yang banyaknya tidak terhingga oleh Allah SWT, semoga anda & diri saya dikalangan org yang bersyukur serta bukan dikalangan org-org yang sombong dengan Allah SWT.

Hari ini, rasa sy nk mengemaskini satu aktiviti yang sy lakukan pada sabtu minggu lepas iaitu pada 2 November 2019 (sabtu). Satu aktiviti mendaki dan berlari di denai hutan simpan yang berada di kuala lumpur. sy berseorangan hendak ke Bukit Saga & air terjun Bukit Saga/Bukit Apek..Pada awal pagi , sudah terniat macam nak kesana..tetapi seakan ade batu..sudah jam 9.30 lebih..aku melawan kemalasan &kerisauan dengan tekad nak bukit saga serta air terjun..Set pada google maps..so ke sana..mula nya melalui kawasan contruction, aku berjalan di tepi construction..sehingga lah ade satu chinese guy yang menegur aku..katanya sukar nk kesana dan keadaan selut lumpur yang lembik dan tebal...dia nasihatkan aku ikut jalan lain.."you try google,ade jln lain"  kenapa kita nk perlu ego..so aku ikut kata dia..aku kuar semula..then cuba cari jalan lain....teringat kata kawan sy ckp..ade satu jln naik bukit saga area perumahan situ..sedang pusing mencari..ternampak chinese girl pegang payung  berkasut hiking..aku pon bertanya..dia tunjukkan jalan..so aku park kereta terlebih dahulu...dan laju  ke situ..kot kot dapat berjalan sekali dgn chinese girl...tetapi berdesup naik ntah ke mana (first time kan, nk kenal jalan dulu)

ini lah laluan asal, jika nk hiking ke bukit saga ( ada dlm google map)
tetapi sekang..lauan ini di tutup kerna ada pembinaan.
saya berjalan di tepi kawasan tuh..lumpur mmg lembik & tebal
ini picture di ambil sewaktu saya keluar daripada kawasan pembinaan dan kereta saya park di tepi jalan ketika itu.

Jom Mendaki 😀

Sebaik melintas kawasan pembinaan, terdapat satu tangga konkrit dan sy mula mendaki yang sesambil berlari konon nk kene chinsese girl tuh..peluh jantan dah start keluar, fuhhh!!! penatnya namanya jer Bukit tetapi jika menaik..sama jer bukit ke gunung..sama penatnya..
 tangga konkrit

Antara picture yang sempat amik ketika dan menurun.

Saya x pasti ini di panggil , lupa dah..selalu kalu naik puncak bukit mesti ada benda nih..
Berdekatan dengan neda nih, terserempak dengan Anggota Rela, beri salam & senyum (adat berselisih), Kemudian bertanya berkenaan laluan ke air terjun , so diorang cakap jumpa simpang, amik kiri terus...so mula berlari anak supaya cepat sampai..maklum lah training trail.  kawasan tanah agak lembap..rasa keadaan sejuk sebab suasana hutan tapi badan aku panas dan mula minum air dengan kadar agak kerap...zon mendaki jer tadi, sekarang zon menurun..laluan agak mecabar kemudianteresmpak lag beberapa orang wanita yang berhenti di zon menurun ( sayalah) , zon mendaki pada diorang...kemudian saya berlari sesambil berjalan terasa jauh pulak dan sesorang pula..rasa sedikit cemas dan melangkah sahaja...marking ada tp tidak besar tapi kecik sahaja..mcm potongan besi empat segi sebesar tapak tangan di tampal pada batang  pokok. dala perjalanan menurun terdengar bunyi air jeram..sempat melintas 2 anak jeram kalu tak silap..berhampiran jeram..jalannya cantik..laluan tanah  masih terdapat dedaun basah seperti jarang sgt org lalu...aku teruskan lagi perjalanan.

Antara anak jeram yg perlu dilalui, cantikkan cuaca dan suasana semula jadi..

Ini picture air terjun yang saya snap
 Alhamdulillah, akhirnya sampai destinasi air terjun bukit saga /bukit apek. Syukur ada bebrapa orang di kawasan situ dan sedang mandi...sebab saya pon tidak tempat nya...just tgk dlm intenet. so kita berehat dan mik beberapa keping picture sebagai kenangan.

Ini picture sebaik saya sampai dan cuba cari port untuk meletak hydration bag

pendaki sedang menikmati sejuknya air terjun..air terjun nih kecik jer..tapi boleh menrasa kesejukan air jeram

Sedang nikmati sesorang
letak bag dulu lps tuh nak join duduk kat batu  tuh

Okay, kita layan sejukkan air jeram
Selfie dulu & layan lagi

waktu ni saya sudah hendak pulang dan picture di ambil sewaktu sy mula hendak mendaki

Sewaktu mandi, sy banyak bertegur sapa pengunjung yg mandi situ, bukan apa, tengok cuaca mendung seakan hujan akan tiba sebentar lagi..kebanyakkan semua dari arah bukit apaek/trail bukit apek..sehingga ada 2 wanita nih..yang katanya macam daripada Bukit Saga...sewaktu mendaki berborak dengan mereka ( berdua & wanita sahaja) . Jadinya saya pon join diorang berlari menurun dan mendaki. Mereka tunjukkan jalan..punya berlari melalui trak yang agak lantai dan luas....highway boleh dikatakan.

Mereka berdua, ada namapak dala picture tuh..penat mendaki,..sebabya lama tak trainig..so semputlah sikit..

Time nih belum hujan lagi..dan auntie berada dibelakang dan saya selalu perhatikan beliau dari belakang sebab saya x boleh, isau takut tertinggal..dalam hutan jangan buat main main..isau hilang jer walau pun disebalik pokok..
masa ini hujan sudah turun..trek pon dah penuh air, sebenarnya best berlari time nih..tanah jadi lembut dan kurang dahaga tetapi awas licin mengundang kemalangan.
Add caption

Rata, ini zon speed

Sebenarnya ada lagi picture daripada mereka , mereka adalah sarawakian..Nama mereka,  auntie Stella & anak saudaranya Clara. punyalah berjalan menurun bukit sehingga bertemu satu view.."Alamak" rupanya view Bukit Hatamas,Cheras tempat saya  sebelum berpindah ke Kampung Pandan..Pada mulanya saya nak patah balik naik semula dan turun taman bukit saga..diorang cakap tersilap ke..maaf..diorang boleh hantar kan ke kereta di Taman Bukit Saga.

sewaktu nak hantar saya, auntie stella mencadangkan "kita gi makan dulu" , saya mengiyakan..rupanya tempat diorang hendak pergi adalah di Mastar, masak lomak itik salai, Bangi..masakan negeri sembilan...sedap masakan dia..saya pon tidak tahu..tapi saya sudah tahu satu kedai makan sedap..next time, repeat makan situ lagi..menu saya itik salai lemak, telo masin, nasi putih ada timun n ikna kering...berharga RM9.00..tapi orang yang menunggu dan hendak makan agak ramai..so kene banyak bersabar, jika hendak makan di situ (foodcourt).saya order air buah tembikai (RM5.00) puas hati jugak..gelas plastik besar..selesai makan..bergerak balik ke taman saga yang mengambil masa 45 minit dekat dengan sejam...ditambah lagi malam tuh ada perlawanan akhir paila malaysia ( JDT Vs Kedah) JDT menang 3-0😁

Ketika hampir , kami bertukar nombor telephone, dan sent picture juga video clara lari dalam denai bukit apek..setelah sapai di Taman Bukit Saga, Clara & auntie Stella teruskan perjalanan ke Taman Melawati kerna Auntie Stella tinggal di sana...Ucapan terima kasih kepada mereka berdua yang menghantarnya..jupa lagi di lain waktu..

So, saya akan repeat lagi..tetapi melalui bukit Apek..di weekend