Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Sunday 6 November 2011

sedikit coretan pagi hari raya qorban....

Assalamualaikum....Syukur aku pagi ini...Aidil Adha sedang berlalu. Melihat pada langit, cuaca kelihatan cerah bagai menyambut hari raya koban tahun ni...
Tahun nih, aku beraya di Bandar Tun hussien Onn,Cheras Selangor....in kerana wife aku ketiadaan cuti dan kerjanya perlu disettle untuk di tender...ini kali ke-2 aku di perantauan, pertama sewaktu study di Jitra,Kedah dan hari ini di Selangor bersama anak, isteri, adik lelaki aku....jam hampir pkul 8.00am..aku masih mengosok baju melayu sendiri wife aku pulak sibuk memasak nasi minyak,juadah hari raya korban ...selesai aku ke Suarau Al-Amin berhadapan dengan apartment aku...melangkah ke masjid..bertakbir aku dengan kudrat yang Allah SWT pinjamkan untuk aku beribadat-Nya....Selesai slat sunat raya & khutbah raya, jamuan disediakan oleh pihak Rukun Tetangga Bandar Tun Hussien Onn dan PAS Cawangan Bandar Tun Hussien Onn,Cheras..selepas mkn secara  ringan2..aku ke tepi apartment melihat lembu yang bakal dikorbankansebnayak 3 ekor akan disembelih di area Surau Al-Amin dan 7 ekor lagi di hantar ke tempat2 yang lain..melihat cara menjatuhkan lembu dan kedudukan cara sembelih berlainan sedikit..mengikut selera masing2 tetapi panduan menyembelih korban tetap sama... 
Dikampung Ayah aku mengorbankan lembu yang dibela dan dijaga ayah aku sendiri..memang lembunya besar dan sihat...ruginya aku x dapat pulang beraya korban tahun nih..tetapi aku redha beraya di sini..mungkin ader hikmahnya kita tidak ketahui..Allah jualah yang tahu segalanya..aku sebagai hambanya perlu bersyukur antaranya nikmat aku masih dapat beraya dgn isteri dan anak..dan sihat masih ketika ini..jam menunjukkan jam 12.05 thari..wife aku dan adik ipar aku masih tido keletihan agaknya..cuma maih berjaga melayan tv dan laptop adalah aku, adik lelaki aku rusli dan anak ku aliya...cuaca masih cerah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...