Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Friday 20 April 2012

baiki Kusyen Kereta, Sofa & Lain2 di Bandar Tun Hussien Onn, Cheras

Minggu lepas, surau kita di kunjungi oleh seorang saudara se islam kita yang memerlukan sedikit bantuan kewangan. Nama Jefry Abdullah. Beliau ini sudah lebih kurang lima tahun menjadi saudara Islam dan masih belajar lagi selok belok agama Islam. Beberapa orang jemaah sedia membantu, dengan kami meletakkan syarat supaya rajin rajin ke surau, untuk sama sama berjemaah dan belajar ilmu.

 Bila kami selidik, rupa rupanya beliau baru buka kedai berdekatan surau (di belakang kedai kereta terpakai di hadapan surau)  . Beliau juga sudah beberapa kali di lihat berjemaah waktu zohor di Surau Al Amin. Kedai beliau ini lebih kepada pembaikan "seat" kereta dari jenis fabric atau kulit . Teringat ada satu kerusi yang sudah lama koyak dan saya cuba cuba bertanya kalau beliau boleh baiki. Beliau memberi saya beberapa pilihan sama ada untuk tukar fabric PU atau kain. Beliau juga kata kalau saya ingin cuba kulit dari lebihan pembaikan kereta lain.Saya menyatakan persetujuan , " Boleh cuba kot , tapi kalau boleh jangan mahal sangat" . "Boleh tak mahal, ni pun lebihan  kulit baiki kereta customer dari MPV Naza Ria, tak guna, saya boleh beri special price", jawab beliau. "Ok, kalau boleh yang perlu bahagian depan je kulit, belakang letak PU, taknak susahkan you", tambah saya lagi.

"Ok petang lepas Asar boleh ambil" katanya.

Saya tanya beliau tentang perniagaan beliau, beliau menjawab." Business tak banyak sangat, tak ada lori, cuma guna motosikal". "Customer pun dari kedai kereta terpakai, mereka ni repair sebahagian sahaja, buat kerja sikit sikit, tapi mereka ni tekan harga, kena jual murah ".Kata beliau.

" InsyaAllah kalau usaha, dan perniagaan di ketahui orang Islam yang prihatin, mereka akan bantu. Perniagaan ini selalunya kepakaran dari bangsa Cina, dan jika orang Islam yang meniaga, insyaAllah sesama Islam akan bantu" , saya cuba meyakinkan beliau

" Ok, tapi Ustaz tolong bantu-lah"... malu saya di panggil Ustaz. " saya bukan Ustaz la, saya Engineer je , takpe saya cuba, tapi kena ambik gambar sikit" .. jawab saya

"Ok la, saya balik dulu, dah siap telefon". Tambah saya

Pembantu beliau, katanya pakar menjahit fabric kereta



semasa pemasangan


Siap, Cantik, Harga berpatutan

Selepas Asar, saya datang untuk ambil, sempat tengok pemasangan akhir. Selepas membayar harga yang di janjikan, saya berjanji pada beliau, untuk cuba mewar warkan perniagaan beliau, untuk membantu ekonomi sesama jemaah.
Gambar kedai dari hadapan

Kalau ada sahabat sahabat jemaah yang perlukan khidmat beliau, di bawah adalah kad perniaagaan beliau.


 “Sesungguhnya orang beriman itu bersaudara” (Surah al-Hujurat ayat 10)

20 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Saya nak bertanya..kedai ni buka lagi tak?. ada perkhidmatan utk buat kusyen sofa baru di kedai ni?

    ReplyDelete
  2. Salam..
    boleh berikan saya alamat kedai Saudara Jefry Abdullah?

    ReplyDelete
  3. ini email saya.
    mb.khairulanuar@gmail.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  4. email sy ..kznordin@gmail.com. mohon alamat sdr jefry, tkasih.

    ReplyDelete
  5. Salam bole email saya alamat kedai tu..
    ahmedzaimie@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikom..boleh bagi no terbaru en.jeffery ni tak..0174411814..wan..terima kasih

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikom..boleh bagi no terbaru en.jeffery ni tak..0174411814..wan..terima kasih

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..blh x ng no en jeffery yg terbaru..email sye asslawiah@gmail.com atau no tel 0179123706.terima kasih

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum..blh x ng no en jeffery yg terbaru..email sye asslawiah@gmail.com atau no tel 0179123706.terima kasih

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum..blh x ng no en jeffery yg terbaru..email sye asslawiah@gmail.com atau no tel 0179123706.terima kasih

    ReplyDelete
  11. baguslah... kita bantu membantu.....

    ReplyDelete
  12. Boleh dpt no tel jeffry email sy naim4106@gmail.com atau no phone 0125817503

    ReplyDelete
  13. sy nk cri org ni x dpt..mcm mna ek..blh x cntx sy blik 0168937385

    ReplyDelete

  14. Assalamualaikum..blh x ng no en jeffery yg terbaru..email sye umk.apt2043@gmail.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  15. Krik..krik La kalau comment kat sini,entah brapa taun kedepan baru balasnye..

    ReplyDelete
  16. Alahamdulillah....boleh beri info terkini tentang kedai sedara kita ni tak? Saya nakkan perkhidmatan beliau utk tukar sarung seat kereta.

    ReplyDelete
  17. Alahamdulillah....boleh beri info terkini tentang kedai sedara kita ni tak? Saya nakkan perkhidmatan beliau utk tukar sarung seat kereta.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum...kps sesiapa yv tau mohon no tel en jefri dn alamat terkini..

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum,

    Saya nak bertanya..kedai ni buka lagi tak?. ada perkhidmatan utk buat kusyen keta viva di kedai ni?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...