Telah
menjadi fitrah semula jadi setiap manusia, suka bermasyarakat dan
berkawan. Setidak-tidaknya bermasyarakat dan berkawan itu secara
terpaksa kerana keadaan kehidupan manusia itu memaksa manusia itu
bermasyarakat dan berkawan. Manusia itu tidak seperti malaikat atau
haiwan atau pokok kayu yang boleh hidup bersendirian kerana keadaan
manusia itu tidak mungkin boleh mengusahakan sendiri setiap
keperluan-keperluan kehidupan mereka.
Pengalaman
atau realiti kehidupan manusia itu telah memberitahu kepada kita bahawa
ada sebahagian kehidupan kita, orang lain yang mengusahakannya.
Sepertimana juga sebahagian kehidupan orang lain, kita yang
mengusahakannya. Ini berlaku sama ada secara langsung mahupun secara
tidak langsung. Secara disedari atau tidak disedari. Justeru itulah
manusia cenderung kepada bermasyarakat atau berkawan.
Namun
demikian di akhir zaman ini, di antara perkara yang susah hendak
dicari, bahkan hampir mustahil untuk didapati ialah mencari sahabat.
Untuk mencari kenalan adalah mudah. Nafsu dan sifat yang ada di dalam
diri manusia itu yang kadangkala menjadi punca payah hendak bersahabat
atau setelah bersahabat, pecah semula kerana perangai negatif
masing-masing.
Sekalipun
mudah mendapat kenalan sekampung, kenalan disebuah sekolah, kenalan
dalam sebuah darjah, kenalan di tempat kerja, kenalan di dalam sebuah
jemaah atau kenalan sepermainan, tetapi untuk mendapat seorang sahabat
pun amat susah sekali.
Bersahabat
tidak sama dengan berkawan. Berkawan itu ikatan di antara manusia yang
agak longgar. Mungkin kawan sepermainan sahaja. Diikat oleh permainan
yang sama. Mungkin kawan sekerja. Di luar waktu kerja, tidak lagi
berkawan. Sekadar itu sahaja. Mungkin kawan separti. Di luar parti,
tiada kawan lagi. Mungkin kawan senasib. Apabila nasib sudah tidak sama,
hilanglah kawan. Masing-masing membawa nasib. Selepas itu tidak ingin
pun hendak bertemu lagi.
Memang
untuk mendapat seorang sahabat amat payah. Terlalu sulit. Buktinya dari
pengalaman kita, sama ada diri kita atau orang lain, tidak ada yang
dapat berkawan dengan seseorang itu berpanjangan. Adakalanya kita boleh
berkawan waktu sama-sama bersekolah di sebuah sekolah. Selepas habis
persekolahan, tidak pun ingin bertemu.
Waktu
sama-sama di tempat kerja, kita rapat dengan seseorang. Selepas
berpisah, sama ada tukar tempat kerja atau pencen, tidak ada pun satu
sama lain ingin bertemu lagi. Kalau bertemu pun secara tidak dirancang
dan diduga.
Adakalanya
kita berkawan rapat dengan seseorang. Selepas dia berkahwin atau kita
berkahwin atau setelah sama-sama sudah berkahwin, hilang kawan. Tidak
ada pun minat hendak bertemu dan berjumpa. Jauh sekali terasa
rindu-merindui, hingga hubung-menghubungi, ziarah-menziarahi dan
berimemberi. Tiada lagi hadiah-menghadiahkan, tolong-menolong dan
bantu-membantu.
Ertinya
susah sekali kita melihat seseorang itu bersahabat dengan seseorang
sampai ke hujung. Yang sempadannya adalah mati. Sekalipun sudah menjadi
lumrah atau budaya, selalu sahaja seseorang itu berkata: ”Dia ini
sahabat saya.”
Sebenarnya
apa yang diperkatakan itu bukan sahabat, hanya sekadar berkawan. Ikatan
kawan longgar. Ikatan sahabat itu kuat. Ikatan kawan hanya luaran atau
dari luar saja seperti berkawan kerana bersama memancing atau bersama
memikat burung. Boleh jadi juga berkawan kerana sama-sama memperjuangkan
nasib yang sama, seperti sama-sama menjadi ahli di dalam kesatuan buruh
dan lain-lain. Apabila nasib selesai atau tidak dapat diselesaikan,
masing-masing membawa diri. Tidak ada ikatan lagi. Selepas itu
adakalanya tidak pernah bertemu satu sama lain. Sudah tidak tahu-menahu
lagi hingga sampai mati.
Mengapa berkawan tidak mahu kekal?Di mana salah dan silapnya?
Sedangkan
fitrah semula jadi setiap manusia memang suka berkawan atau cenderung
berkawan. Kerana hidup bersendirian tanpa kawan, banyak cacat dan
kesusahan yang dihadapi manusia. Manusia yang banyak kawan, lebih ceria
dan riang hidupnya daripada orang yang hidup bersendirian. Sebab itulah
tabiat manusia suka berkawan. Walaupun begitu manusia ini selalu sahaja
dapat kawan dan kemudian hilang kawan. Kawan silih berganti. Payah
hendak kekal hingga mati.
Mengapa? Ada beberapa sebab.
Di antaranya:
1. Berkawan itu ada kepentingan peribadi.
Sama ada kedua-dua orang yang berkawan atau salah seorangnya ada kepentingan peribadi. Mungkin berkawan kerana kekayaan orang itu, atau kerana kekuatan orang itu yang mana kalau ada musuh, boleh tumpang berlindung atau menumpang pengaruhnya. Apabila tujuan tersebut sudah tiada lagi, berkawan sudah tidak diperlukan lagi.
1. Berkawan itu ada kepentingan peribadi.
Sama ada kedua-dua orang yang berkawan atau salah seorangnya ada kepentingan peribadi. Mungkin berkawan kerana kekayaan orang itu, atau kerana kekuatan orang itu yang mana kalau ada musuh, boleh tumpang berlindung atau menumpang pengaruhnya. Apabila tujuan tersebut sudah tiada lagi, berkawan sudah tidak diperlukan lagi.
2. Berkawan dengan sebab seagama, sebangsa, sekaum, sekampung, senegeri dan lain-lain.
Berkawan apabila bertemu dengan orang yang satu kaum atau satu kampung atau satu negeri atau satu bangsa atau seagama (walaupun agamanya tidak dipraktikkan) di negeri atau negara lain yang asing pada mereka. Di waktu itu mungkin mereka tidak boleh sesuaikan diri di segi agama,bahasa, bangsa atau budaya di situ. Maka di waktu itu mereka amat rapat berkawan kerana satu sama lain perlumemerlukan lantaran sama-sama berdagang di negeri atau di negara orang. Setelah berpisah atau setelah sama-sama balik ke negeri sendiri, walaupun bertemu tetapi hubungan rapat sudah tiada lagi.
Berkawan apabila bertemu dengan orang yang satu kaum atau satu kampung atau satu negeri atau satu bangsa atau seagama (walaupun agamanya tidak dipraktikkan) di negeri atau negara lain yang asing pada mereka. Di waktu itu mungkin mereka tidak boleh sesuaikan diri di segi agama,bahasa, bangsa atau budaya di situ. Maka di waktu itu mereka amat rapat berkawan kerana satu sama lain perlumemerlukan lantaran sama-sama berdagang di negeri atau di negara orang. Setelah berpisah atau setelah sama-sama balik ke negeri sendiri, walaupun bertemu tetapi hubungan rapat sudah tiada lagi.
3. Kawan kongsi
Berkawan kerana berkongsi berniaga atau berternak untuk hidup. Selama berkongsi bolehlah berkawan. Apabila sudah tidak berkongsi lagi, satu sama lain sudah macam orang lain sahaja. Tidak serapat dulu.
Berkawan kerana berkongsi berniaga atau berternak untuk hidup. Selama berkongsi bolehlah berkawan. Apabila sudah tidak berkongsi lagi, satu sama lain sudah macam orang lain sahaja. Tidak serapat dulu.
4. Kawan seasrama
Berkawan waktu sama-sama duduk di asrama. Kebetulan pula berkongsi di dalam satu bilik atau duduk di pondok pengajian di dalam satu bangunan. Sama-sama memasak dan mentelaah. Setelah habis pengajian, berkawan sudah tidak berlaku lagi. Seolah-olah macam kenalan biasa walaupun masih selalu bertemu.
Berkawan waktu sama-sama duduk di asrama. Kebetulan pula berkongsi di dalam satu bilik atau duduk di pondok pengajian di dalam satu bangunan. Sama-sama memasak dan mentelaah. Setelah habis pengajian, berkawan sudah tidak berlaku lagi. Seolah-olah macam kenalan biasa walaupun masih selalu bertemu.
5. Berkawan kerana takut
Berkawan kerana duduk di satu kawasan yang banyak berlaku jenayah. Oleh kerana takut bersendirian maka terpaksa berkawan. Setelah jenayah sudah tiada atau masingmasing berpindah, masing-masing membawa diri. Kalaupun masih boleh bertemu tetapi tidak serapat dahulu.
Berkawan kerana duduk di satu kawasan yang banyak berlaku jenayah. Oleh kerana takut bersendirian maka terpaksa berkawan. Setelah jenayah sudah tiada atau masingmasing berpindah, masing-masing membawa diri. Kalaupun masih boleh bertemu tetapi tidak serapat dahulu.
Mengapa berkawan seperti yang digambarkan tadi tidak pernah kekal? Mengapa berkawan tidak berpanjangan?
Tidak kekal berkawan secara itu kerana ikatan tidak kuat. Ia diikat oleh perkara luaran. Diikat oleh keperluan semasa. Diikat oleh keadaan yang memaksa. Ia bukan dijalin oleh ikatan hati yang mempunyai akidah yang sama, ada hubung kait dengan Tuhan yang kekal abadi dan untuk kepentingan kedua sahabat yang berkekalan hingga sampai ke Akhirat.
Tidak kekal berkawan secara itu kerana ikatan tidak kuat. Ia diikat oleh perkara luaran. Diikat oleh keperluan semasa. Diikat oleh keadaan yang memaksa. Ia bukan dijalin oleh ikatan hati yang mempunyai akidah yang sama, ada hubung kait dengan Tuhan yang kekal abadi dan untuk kepentingan kedua sahabat yang berkekalan hingga sampai ke Akhirat.
Dengan
kata-kata yang lain, ia bukan ikatan hati dua orang yang berkawan
kerana Allah Taala. Orang yang berkawan kerana Allah Taala, kalau
berpisah pun kerana Allah Taala. Suka dan benci pun kerana Allah
Taala. Sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: “Tiadalah dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah itu, melainkan yang lebih dicintai Allah itu, orang yang lebih banyak cintanya pada rakannya.”
Bersahabat
kerana Allah Taala, ikatan amat kuat sekali. Ia diikat oleh satu
akidah. Ia berkawan tidak ada kepentingan dunia yang sementara ini.
Mereka bersahabat kerana iman, akhlak dan kerana ketaqwaan. Bersahabat
seperti ini adalah kuat ikatannya. Biasanya sampai mati.
Bersahabat
seperti ini mendapat perlindungan di Mahsyar dari Allah Taala yang mana
hari itu tidak ada perlindungan melainkan perlindungan dari Allah
Taala. Sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: Cinta kasih-Ku terlimpah di atas mereka yang berkasih sayang kerana-Ku. Akan Kunaungi mereka di bawah naungan Arasy pada hari Kiamat yang mana pada hari itu tiada naungan melainkan naungan-Ku.”(Riwayat Abiddunya)
Orang yang benar-benar bersahabat ada beberapa peringkat:
1. Sahabat secara umum
Iaitu sahabat yang berada di dalam satu perjuangan Islam atau di dalam sebuah jemaah Islam yang bercita-cita menegakkan Islam di dalam kehidupan individu, rumah tangga, masyarakat, negara dan seterusnya alam sejagat.
1. Sahabat secara umum
Iaitu sahabat yang berada di dalam satu perjuangan Islam atau di dalam sebuah jemaah Islam yang bercita-cita menegakkan Islam di dalam kehidupan individu, rumah tangga, masyarakat, negara dan seterusnya alam sejagat.
2. Sahabat secara khusus
Sahabat secara khusus iaitu orang yang bersahabat dengan lebih mendalam lagi kasih sayang dan ikatan jiwa satu sama lain. Selain daripada diikat oleh sahabat secara umum, ditambah pula kerana ada cita-cita bersama menegakkan Islam.
Sahabat secara khusus iaitu orang yang bersahabat dengan lebih mendalam lagi kasih sayang dan ikatan jiwa satu sama lain. Selain daripada diikat oleh sahabat secara umum, ditambah pula kerana ada cita-cita bersama menegakkan Islam.
3. Sahabat yang dipersaudarakan
Sahabat ini lebih mendalam lagi kerana mereka ada membuat perjanjian antara satu sama lain. Bersaudara seolaholah adik-beradik satu keturunan, dari satu ibu dan ayah.Itulah yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW di kalangan para Sahabat.
Sahabat ini lebih mendalam lagi kerana mereka ada membuat perjanjian antara satu sama lain. Bersaudara seolaholah adik-beradik satu keturunan, dari satu ibu dan ayah.Itulah yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW di kalangan para Sahabat.
Lanjutan
daripada kisah mempersaudarakan para Sahabat yang dilakukan oleh
Rasulullah SAW, baginda sendiri mengambil Sayidina Ali karamallahu
wajhah sebagai saudaranya. Setelah Rasulullah mempersaudarakan
Sahabat-Sahabat Ansar dan Muhajirin,
Sahabat-Sahabat Ansar pun berkata: “Harta benda kami (tanah dan kebun tamar), kami akan bahagi-bahagikan di antara mereka.”
Apabila
Sahabat-Sahabat Ansar memungut hasil kebun kurma, mereka membahagikan
hasil pungutan itu kepada dua bahagian. Salah satu bahagian lebih banyak
dari bahagian yang satu lagi. Sahabat Ansar pun meletakkan
pelepah-pelepah kurma di bahagian bawahnya sehingga bahagian yang
sedikit itu nampak lebih banyak daripada bahagian yang banyak tadi.
Mereka pun memberi bahagian yang kelihatan sedikit (tetapi pada
hakikatnya inilah yang lebih banyak) kepada saudara mereka, orang
Muhajirin dan mereka mengambil bahagian yang mengandungi pelepah kurma
itu.
Hal
ini berterusan sehinggalah Islam semakin kuat dan mendapat banyak harta
lalu Rasulullah SAW telah menawarkan kepada orang-orang Ansar
harta-harta itu sebagai membalas budi mereka. Sebaliknya Sahabat-Sahabat
Ansar menolak sambil berkata, “Tidak, melainkan tuan
membahagi-bahagikannya sama rata dengan saudara-saudara kami (orang
Muhajirin).”
Ada
seorang Sahabat Ansar bernama Saad bin Rabi` telah dipersaudarakan
dengan Sayidina Abdul Rahman bin Auf. Saad berkata, “Ya saudaraku, aku
adalah orang yang paling banyak mempunyai harta di Madinah, maka
lihatlah olehmu kepada hartaku dan ambillah sebanyak mana yang kamu
inginkan. Aku juga mempunyai dua orang isteri, lihatlah mereka, siapa di
antara keduanya yang engkau sukai, aku akan menceraikannya untukmu.”
Akan
tetapi Sayidina Abdul Rahman tidak sanggup menerimanya lalu berkata,
Allah memberkati kamu, harta dan keluarga kamu. Tunjukkan aku arah ke
pasar.”Lalu dia ditunjukkan jalan ke pasar dan Abdul Rahman bin Auf pun
berniaga sehingga mencukupi keperluan hidupnya.
Oleh
itu, bersahabat besar ertinya. Kerana itulah Rasulullah SAW memanggil
pengikut-pengikutnya dengan perkataan Sahabat. Padahal di dalam bahasa
Arab ada perkataan lain yang makna lahirnya agak sama, misalnya zamil
atau rafiq. Tetapi erti sahabat lebih mendalam dan mesra. Erti sahabat,
orang yang sentiasa mengiringi kita, sentiasa ada di samping kita atau
selalu berdekatan dengan kita. Erti mengiring atau sentiasa di samping
atau berdekatan dengan kita itu, bukan erti luaran sahaja. Bukan sekadar
lahiriah sahaja tetapi batinnya sekali. Seperti mengiringi dan
mendampingi hati kita. Dekat dengan hati kita. Dengan kata yang lain,
seseorang sahabat itu sentiasa memerhati dan memikirkan kehidupan lahir
sahabatnya seperti makan minum, pakaian, tempat tinggal, situasi tempat
tinggal, sakit pening, susah payah dan pendidikannya.
Bahkan
dia juga sentiasa memahami psikologi atau batin sahabatnya seperti
tentang perasaan, kegemaran, kebencian, kesukaan, kemarahan, siapa orang
yang dia suka dan siapa orang yang tidak disukainya. Bahkan kenal anak
isteri, keluarga, sahabat-sahabat dan musuhmusuh kepada sahabatnya itu.
Perlu
kita faham itu semua agar dapat kita berkongsi sama dengan sahabat,
suka duka, masalah, kemahuan dan kebencian mereka. Agar perkara-perkara
yang mereka perlukan bantuan, kita bantu. Manakala yang perlu dijauhi,
sama-sama kita hindari dan jauhi. Jika perlu nasihat, kita beri nasihat.
Apabila kita bersahabat, kenalah jaga perasaan mereka.
Selain
itu kalau kita bersahabat dengan sesiapa, kita kenalah jujur dan amanah
serta bertanggungjawab terhadap mereka. Sepertimana kita berlaku jujur,
amanah serta bertanggungjawab kepada diri kita, begitu jugalah
tanggungjawab kita kepada mereka dan keluarga mereka. Kita kenalah jaga
mereka macam kita menjaga diri dan keluarga kita.
Kalau begitu di antara syarat-syarat kita bersahabat ialah:
1.
Kalau mereka susah, memerlukan bantuan, kenalah kita bantu sama ada
dengan wang ringgit, tenaga mahupun nasihat dan pandangan kita.
2. Kalau mereka meminta sesuatu, kenalah kita beri. Jika kita tidak mampu, minta maaflah kepadanya.
3. Kenalah ziarah selalu dan lihat-lihatlah apakah yang perlu kita bantu.
4. Sewaktu ke rumahnya, bawalah buah tangan.
5. Berilah hadiah terutama di waktu-waktu yang sesuai seperti mereka mendapat anak, waktu perkahwinan dan sebagainya.
6. Di waktu sakitnya kenalah ziarah dan doakan kesembuhannya.
7. Di waktu mereka mendapat sesuatu yang menggembirakan, hendaklah kita juga lahirkan kegembiraan.
8. Di waktu mereka mendapat sesuatu kesusahan dan kesedihan, hendaklah kita juga melahirkan rasa kesedihan dan kesusahan sama.
9. Kebaikannya selalulah kita puji di belakangnya.
10. Kecacatan dan kekurangan atau keaibannya dan keluarganya, hendaklah kita tutup. Ertinya kita jangan mengumpatnya.
11. Kalau ada orang lain mengumpatnya di hadapan kita, kenalah nasihat orang itu atau kita tinggalkan majlis itu.
12. Kalau dia mengajak kita menemaninya ke mana-mana, kenalah kita menerimanya kecuali kalau ada keuzuran yang tidak dapat dielakkan.
13. Kalau dia menjemput ke majlis, wajib kita menerima jemputannya.
14. Kenalah ziarah serta mengambil perhatian keluarganya selepas matinya.
15. Kenalah ziarah sahabat baiknya. Kalau boleh mengambil perhatian kehidupan keluarga mereka selepas matinya.
16. Selalu mendoakannya di luar pengetahuannya atau bukan di majlisnya.
17. Berilah kemaafan di atas kesalahan terhadap kita.
18. Mintalah maaf kepadanya di atas kesalahan dan kekurangan dan kelemahan diri dalam menunaikan tanggungjawab terhadapnya.
2. Kalau mereka meminta sesuatu, kenalah kita beri. Jika kita tidak mampu, minta maaflah kepadanya.
3. Kenalah ziarah selalu dan lihat-lihatlah apakah yang perlu kita bantu.
4. Sewaktu ke rumahnya, bawalah buah tangan.
5. Berilah hadiah terutama di waktu-waktu yang sesuai seperti mereka mendapat anak, waktu perkahwinan dan sebagainya.
6. Di waktu sakitnya kenalah ziarah dan doakan kesembuhannya.
7. Di waktu mereka mendapat sesuatu yang menggembirakan, hendaklah kita juga lahirkan kegembiraan.
8. Di waktu mereka mendapat sesuatu kesusahan dan kesedihan, hendaklah kita juga melahirkan rasa kesedihan dan kesusahan sama.
9. Kebaikannya selalulah kita puji di belakangnya.
10. Kecacatan dan kekurangan atau keaibannya dan keluarganya, hendaklah kita tutup. Ertinya kita jangan mengumpatnya.
11. Kalau ada orang lain mengumpatnya di hadapan kita, kenalah nasihat orang itu atau kita tinggalkan majlis itu.
12. Kalau dia mengajak kita menemaninya ke mana-mana, kenalah kita menerimanya kecuali kalau ada keuzuran yang tidak dapat dielakkan.
13. Kalau dia menjemput ke majlis, wajib kita menerima jemputannya.
14. Kenalah ziarah serta mengambil perhatian keluarganya selepas matinya.
15. Kenalah ziarah sahabat baiknya. Kalau boleh mengambil perhatian kehidupan keluarga mereka selepas matinya.
16. Selalu mendoakannya di luar pengetahuannya atau bukan di majlisnya.
17. Berilah kemaafan di atas kesalahan terhadap kita.
18. Mintalah maaf kepadanya di atas kesalahan dan kekurangan dan kelemahan diri dalam menunaikan tanggungjawab terhadapnya.
PERINGKAT ORANG YANG BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SAHABAT
Oleh kerana orang yang bersahabat itu tidak sama satu sama lain di dalam menunaikan tanggungjawab terhadap sahabatnya, justeru itu bersahabat itu ada beberapa peringkat:
Oleh kerana orang yang bersahabat itu tidak sama satu sama lain di dalam menunaikan tanggungjawab terhadap sahabatnya, justeru itu bersahabat itu ada beberapa peringkat:
1. Golongan orang soleh
Iaitu seseorang sahabat terhadap sahabatnya sekadar dapat memberi tanggungjawabnya kepada sahabatnya apabila diminta. Apabila sahabat itu memerlukan sesuatu, kalau dia tahu, (sama ada dia tahu sendiri atau sahabatnya memberitahu atau ada orang lain memberitahu) dia akan membantunya. Dengan kata-kata yang lain dia akan membantu, memberi, menolong sahabatnya di waktu sahabatnya memerlukan bantuannya.
Iaitu seseorang sahabat terhadap sahabatnya sekadar dapat memberi tanggungjawabnya kepada sahabatnya apabila diminta. Apabila sahabat itu memerlukan sesuatu, kalau dia tahu, (sama ada dia tahu sendiri atau sahabatnya memberitahu atau ada orang lain memberitahu) dia akan membantunya. Dengan kata-kata yang lain dia akan membantu, memberi, menolong sahabatnya di waktu sahabatnya memerlukan bantuannya.
2. Golongan muqarrabin
Iaitu seorang sahabat dapat memberi tanggungjawab terhadap sahabatnya dengan memberi sesuatu kepunyaannya dibahagi dua kepada sahabat-sahabatnya. Apa sahaja yang dia dapat, maka separuh untuknya dan separuh lagi untuk sahabatnya. Dengan kata-kata yang lain setiap nikmat yang dia perolehi dia akan memberi sahabatnya separuh daripadanya iaitu sama banyak atau dibahagi dua.
Iaitu seorang sahabat dapat memberi tanggungjawab terhadap sahabatnya dengan memberi sesuatu kepunyaannya dibahagi dua kepada sahabat-sahabatnya. Apa sahaja yang dia dapat, maka separuh untuknya dan separuh lagi untuk sahabatnya. Dengan kata-kata yang lain setiap nikmat yang dia perolehi dia akan memberi sahabatnya separuh daripadanya iaitu sama banyak atau dibahagi dua.
3. Golongan siddiqin
Iaitu seseorang itu lebih mengutamakan sahabatnya daripada diri sendiri. Ini adalah berdasarkan ayat Al Quran:
Maksudnya: “Saudaramu yang sebenar ialah orang yang sentiasa berada di sampingmu, dia sanggup membahayakan dirinya demi keselamatanmu, orang yang setiap masa bekerja untuk keperluanmu, sanggup mengorbankan segala-gala untuk kepentingan dirimu.”
Iaitu seseorang itu lebih mengutamakan sahabatnya daripada diri sendiri. Ini adalah berdasarkan ayat Al Quran:
Maksudnya: “Saudaramu yang sebenar ialah orang yang sentiasa berada di sampingmu, dia sanggup membahayakan dirinya demi keselamatanmu, orang yang setiap masa bekerja untuk keperluanmu, sanggup mengorbankan segala-gala untuk kepentingan dirimu.”
Dalam
setiap hal dan keadaan, dia mesti mengutamakan sahabatnya lebih dahulu
daripada dirinya sendiri. Sebagai contoh, kalau di dalam masa yang sama
dia dan sahabatnya sama-sama memerlukan duit, maka duit itu akan diberi
kepada sahabatnya. Kalau dia memerlukan kenderaan, sahabatnya juga
memerlukan kenderaan, maka kenderaan itu akan diberi kepada sahabatnya.
Kalau ada makan minum, di waktu itu dia memerlukannya, sahabatnya juga
memerlukan, maka makan minum itu akan diberi kepada sahabatnya.
Golongan
ini lebih menyayangi sahabatnya daripada diri sendiri. Kalau dua orang
yang berkawan tidak termasuk di dalam salah satu sifat daripada tiga
peringkat atau kategori golongan tadi, dua orang tadi belum boleh
dianggap sebagai orang yang bersahabat. Hanya sebagai kenalan atau kawan
biasa sahaja. Belum boleh lagi dipanggil sahabat mengikut ukuran Islam.
Kesimpulannya, orang yang bersahabat kerana Allah, besar sekali keuntungannya di Akhirat.
Kebaikannya, mari kita dengar apa kata Al Hadis.
Kebaikannya, mari kita dengar apa kata Al Hadis.
1. “Kasihilah siapa sahaja di bumi ini nescaya akan mengasihi kamu sesiapa sahaja (malaikat) yang di langit.”
2.
Sebaik-baik manusia ialah orang yang memberi manfaat kepada manusia
lain (termasuk meratakan kasih sayang).” (Riwayat At Tabrani)
3. Kebanyakan sebab yang memasukkan manusia ke dalam Syurga ialah taqwa kepada Allah dan kebaikan budi pekerti.”
4. Hadis Qudsi menyebut:
Maksudnya:
Cinta Kasih-Ku patut diperolehi mereka yang saling berkasih sayang kerana-Ku, cinta kasih-Ku patut dinikmati oleh mereka yang saling bersilaturrahim kerana- Ku, cinta kasih-Ku patut dikurniakan kepada mereka yang nasihat-menasihati kerana-Ku, cinta kasih-Ku patut dicurahkan kepada mereka yang kunjung-mengunjungi kerana- Ku, cinta kasih-Ku patut dinikmati oleh mereka yang saling memberi kerana-Ku. Mereka yang saling berkasih sayang kerana-Ku dan pada jalan-Ku, (mereka) berada di atas mimbar- mimbar di hari Kiamat dari cahaya suatu kedudukan yang diinginkan oleh para nabi, para siddiqin dan para syuhada.”(Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban, Al Hakim dan Al Qudha` ie)
Daripada Hadis yang telah dinyatakan tadi, orang yang bersahabat kerana Allah Taala itu ada tiga perkara yang mereka perolehi:
1. Dikasihi oleh Allah dan seluruh penghuni langit.
2. Mendapat keredhaan Allah serta ganjaran pahala dan kurnia yang besar dari Allah.
3. Mendapat perlindungan Arasy di hari Akhirat.
1. Dikasihi oleh Allah dan seluruh penghuni langit.
2. Mendapat keredhaan Allah serta ganjaran pahala dan kurnia yang besar dari Allah.
3. Mendapat perlindungan Arasy di hari Akhirat.
Sumber: http://www.mukmin.com.my/
http://waksab.blogspot.com/2012/04/sukarnya-mencari-sahabat.html
theufO : betul, saya bersetuju..memang sukar dan hampir mustahil mencari sahabat...yang ada sahabat sejati pun adalah diri sendiri kot..
No comments:
Post a Comment