Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Friday 10 June 2011

Malang Tidak Berbau - Kemalangan , Ader Hikmah di Sebalik Kejadian Ini...

Slm...
Pada 6/6/2011..aku & wife aku tersentak disebabkan kejadian menimpa kak ipar (kakak wife aku) dilaporkan anak saudara perempuan aku mengatakan kakak ipar aku terlibat ngan accindent..wife aku yg sedang tido kepenatan manakala aku pula sedang beribadat  ketika itu..ibadat aku terganggu akibat terdengar perbualan anak saudara aku bercakap di telefon..setelah selesai..bini aku duk asyik call adik nyer di Batu 3, Shah Alam..kakak ipar aku nih baru shj memasang kain langsir umah aku baru di cheras..suaminya yg kepenatan dan mengantuk merupakan punca accindent..setelah berbincang secara buble (lisan ngan tipon) keputusan dibuat...pi termerloh (tempat kejadian accindent)..nasib baik semua penumpang dan driver kereta yg melanggar & dilanggar terselamat drp sebarang kecederaan..
Ketika on the way ke Termerloh, aku memandang ke kanan..kelihatan satu deretan kereta memanjang menghala ke K.L...sepanjang karak..perghhh.dasyat gak jem...aku n adik ipar aku pulak nak keje awal pgi esok...sebaik shj sampai di tempat kejadian (di atas jambatan berhampiran dgn R&R Termerloh..) kelihatan lori towing..aku dimaklumkan masalah perebutan di antara lori towing kuantan & termeloh..bergaduh pulak kat situ pulak kata kakak ipar aku...last2..setlle..towing termerloh yg towing kete toyota avanza & proton saga yg jenis lama..ke bengkel di mentakad..manakala kami ke balai polis mentakad cawangan trafik..suami kakak ipar  & owner proton saga buat report police..kakak ipar aku memaklumkan  owner proton saga tuh adalah saudara ( waris) kepada suami kakak ipar sulang aku ( kakak sulung wife aku)..lorrr...rupa - rupa yg melanggar dan dilanggar ada pertalian saudara...khkohkokohokh..setelah settle di balai polis..kami ke bangkel kereta untuk melihat kereta avanza kak ipar..


Kalu diperhatikan, teruk jugak kete avanza tuh..tapi kete proton saga lama tuh, kemek bhgn belakang..kata kakak ipar..maybe dia bwk slow jer...suami kakak ipar memang bwk laju...sebab ada pertanding berkawad di terengganu..utk makluman suaminya kakak ipar aku tuh anggota bomba...pada awal info kemalangan katanya berlanggar ngan divider..tp sebenarnya ngan proton saga..angkara ngantuk sgt....setelah melihat kereta di bengkel..jam dah menunjukkan pkul 4.00 pagi lebih...bertolak drp mentakab ke K.L melalui jalan dalam..laju jugak lah aku bwk..anak saudara dan kakak ipar aku bersama aku menaiki Myvi...Pada awal pagi tuh..mata tahan drp masalh mengantuk...Allah  lah yg beri kekuatan tersebut...sambil aku bukak tingkap sekali sekala merasai suasana dingin angin bertiup dlm kegelapan...berselang seli dengan kecerahan lampu jalan...akhirnya aku ke Batu Tiga, Shah Alam dulu...disebabkan adik ipar aku mengejar masa ke tempat keje di kilang Sienctex,Klang...sampai dirumah..azan subuh berkumandang..terus adik ipar mandi2,terus ke tempat kejenyer..aku n wife aku pulak EL pada hari tuh ( Isnin)..aku solat pahtu tido..jam 9 pagi aku terjaga....10.oo pagi bertolak ke rumah aku di Btho,Chreas..
Malang tidak berbau...inilah ketentuan Allah..ader hikmah sebalik kejadian ini..hanya Allah sahaja yg mengetahui....tp tetap bersyukur kerana aku dapat merasai nikmat sejuk dingin pada awal pagi hari tuh dan kami selamat dlm perjalanan ke K.L..
Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...