Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Monday 27 June 2011

Sabtu yang cerah, tapi kelam kabut sedikit....

Salam..
Sabtu lalu (26/06/2011), pagi nyer indah.....wife aku sedang meneliti perkara penting di dlm laptop nyer..ya, jadual kuliah SPACE UTM....tetibaaa....gelabah dan start kalu. ape tidaknyer..jadual kuliahnyer bermula jam pagi nih..8.30am..anak aliya pon masih lagi dlm kelenaan dibuai mimpi ape ntah...dalam kepenatan tido..di gagahi juga utuk mandi bersiap hendak ke kuliah..aku yg masih belum mandi tapi sudah membayar hutang ngan Allah yg Maha Besar...tanpa sarapan..wife aku mengangkat puteri aku aliya ke dakapannya..dan membawa ke kereta kemudian diletakkan atas seat belakang kereta...enjin dihidupkan..selepas beberapa ketika, aku menderu keluar kawasan apartment bertolak agak laju menuju ke UTM, Semarak..yg dikirakan sebagai sudah lewat..aku berhati-hati juga semasa menekan pedal minyak kerna bimbang takut, aliya tergolek pulak kerana aku tidak memasang carseat utk kanak2 kerana bersaiz gedabak tambah lagi puteri aliya memang x gemar kan nyer...selesai aku mnghantar wife aku ke utm semarak. Aku pulang ke rumah, ketika itu aliya masih lagi dibuai mimpi. Hampir sampai kediaman aku, anakku aliya bangkit dari tido..dengan mata nyer bulat bersinar -sinar dan senyuman manis seperti cerah pagi tuh sebaik sahaja aku toleh ke belakang...kemudia kau membeli sarapan pagi..sebaik sampai dirumah, terus mkn pagi..Alhamdulilah, syukur..aku merehatkan diri sekejap dengan menyajikan mata aku ngan astro beyond bersama - sama aliya..jam sudah menunjukkan jam 10 pagi lebih..bergegas pulak aku mandi kan alia bersiap pakai bedak, baju...kemudian aku pula yg membasahkan badan ngan air..selesai jer..terus ke Pusat Tadika Dinamik untuk mendaftarkan aliya..RM 240.00 dikenakan..RM40 sebagai yuran pendaftaran, manakala kos bulanan adalah RM200..selepas msge berbunyi..mengatakan kawan aku drp kuantan ,Pahang dtg KL kerana ader urusan mengenai kamera D80 nikkon..aku time tuh dah kalut sbb tilam xder....lauk pauk utk dimasak xder...wife aku pulak dikabarkan kuliyah akan siap jam 10.00 mlm..
Persoalannya siapa pulak yg nak masak.aduuhh....petang tuh aku ke carefour pula dan membeli tilam pd harga RM69.90 kalu x silap..kemudian adik kau yg tinggal di Putrajaya hendak datang ke rumah aku.. hantar barangan pernikahannya..sembang2 dah jam 7.00mlm..adik aku pon pulang..kawan aku masih belum sampai....aku terasa lapa pulak, tp aku tahan lah...wife aku asik duk ber 'msge ' ngan aku..kata nyer borin dlm kuliyah...kata perlu amik printer kerana kata wife aku, dia perlu siapkan assignment...aku masih menunggu kawan aku..jam sudah hampir jam 8.00mlm..aku pon pi rumah anak saudara aku di rumah lama (Pantai Dlm.)..aku pon memecut ke  P. Dlm amik printer..nasib baik jugak lah..jalan clear kemudian wife aku msge mengatakan kelas hampir abih jam 9.30 pm. Selepas amik printer, aku terus ke UTM menjemput si dia ( wife aku lah) dirumah dah jam 10.30pm lebih...kawan aku tuh kat Jaya Jusco Maluri, Cheras shopping barangan baby untuk cahaya mata yg pertama setelah hampir 6 tahun bernikah..aku & wife kepenatan ditambah ngan perut yg lapar..manakala kwn aku pulak beritahu aku, yang dia dah mkn..alaaa...aku ingat nak blanje..dia dah mkn, isteri aku pulak sibuk sbb ader asigmnet nk kene siap kan mlm tuh..memang kelam kabut jugak lah...tiada persediaan yg baik utk kwn aku tuh...aduhhh kesian nyer..hampir jam 12.00 tgh mlm..barulah kwn aku tuh sampai rumah..aduhh lama betul...ngan perut lapar lagi..wife aku lak tension byk benda nk kene kemas..nak masak lagi..asignment x siap lagi.....kemudian sembang2.sekejap..wife aku pulak sibuk duk memasak mee goreng..2 paket..lebih kurang jam 1.00 am..kami mkn mee goreng...dapat gak mkn mee goreng & sambil sembang2.jam 2.00 pagi dah nih..kwn aku tuh masuk tido..manakala wife aku duk setting printer & laptop sbb nak buat asignment...kesian nyer aku tgk wife aku..aku tolong taip sikit asgment wife aku...anak aku aliya pulak duk melompat2 atas kantil.. jam dah pkul 2.30 pagi..besok pagi jam 8.30am.. wife aku ade kuliyah lagi..
Terima kasih pada Isteri aku...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...