Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Thursday 18 August 2011

Aku dia saling bercakap, saling mendengar..... dan fikir..

Slm berbahagia...sekitar tenghari tadi..aku berbual pnjg dengan sorang pegawai pemegang sarjana...bermulanya dia (pegawai) membelek surat khabar dan mengeluh dengan keadaan semasa yang semakin menghimpit ekonomi kita..melihat kepada satu artikel tajuk khabar harga makanan global naik 33 peratus dan bermula sesi berceramah pon bukan, kira aku dan dia membebel lah,lebih kurang mcm tuh...masing masing memberi pendapat dan buah fikiran sudah tentu terdapat perselisihan pendapat kan, tapi kita hendaklah bertenang, suara pon nak kene jaga agar topik perbualan dapat dikawal. Dari ekonomi negara, dasar pertanian negara pon semacam melepaskan batuk di tangga  katanya..sambil menceritakan kejadian/peristiwa yng telah berlaku kepada saudarnya..yg mengikut skim pertanian tetapi sekerat jalan tanpa menyambung skim tersebut..menurut dia, saudaranya menanam lada..tanamannya berjalan lancar tetpi pihak kerajaan berhentikan skim tersebut...kemudian bercerita mengenai ketirirsan dan pembaziran wang rakyat...antaranya topik adalah pembinaan jambatan malaysia ke singapore yang dikira membazirkan duit rakyat apabila kontrak tersebut dihentikan berserta bayaran pampasan kepada kontraktor yg bernilai jutaan ringgit duit kita (duit rakyat).
Kemudian bersembang lagi kepada bab politik...aku menyatakan yang bahawa kita kene follow Al-Quran & Sunnah Nabi saw dan aku menyatakan kite perlu peminpin yang bersih..kata dia mcm ambiga, pemimpin BERSIH...lalu aku dan dia gelak yg agak terbahak-bahak...Lantas dia tanya aku, "agak agak ko,ader ke peminpim yang bersih" dan dia bagi jawapan..aku rasa xder kot...kalu TG Nik Aziz (TGNA) tuh aku percaya..lalu menceritakan bagaimana TGNA ader 2 pen iaitu satu pen untuk urusan peribadi dan satu lagi pen untuk urusan kerajaan...lalu dia berkata...oooo..iye ker...nampaknya dia baru tahu agaknya..akumasih bercerita mengenai kene kembali kepada Al -Quran dan sunah nabi...
Kemudian kami bersembang mengenai hal - hal murtad..dengan isu gereja di damansara yg dilihat di youtube...dan ader wanita melayu yg sudah murtad (mengaku dlm youtube katanya) dia berkata lagi...ape lah nasib anak - anak kita di masa hadapan..dan time tuh aku pon cakap" Back to Islam" dan dia bersetuju...bercerita lagi..bercampur dan bermacam2 topik..dan akhirnya dia bercerita kita undi aper, adalah perkara sulit...hahahhaha, terus kitaorang gelak...lpas jer gelak dan bersurai..jam pon dah pukul 2.20pm (kalu tak silap)...ish..ish..penat membebel td tearsa pulak tekak nih duk minta2 air....seronok juga apbila bersembang2....aku tak kata dia salah,aku  salah...masing2 pendapat...redha jer..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...