Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Monday 8 August 2011

Semangat Pemuda, Kebangkitan Pemuda..

Salam...
Semalam, aku mendengar santapan rohani..dipertengahan solat sunat terawih (bukan tawarih - versi upin & ipn) selepas 4 rakaat...tazkirah daripada seorang ustaz daripada dewan pemuda pas kalu x silap...takzkirah berkisar mengenai kitab suci Al-quran merupakan mukkjizat (aku dlm kerugian). Aku tidak mengenali beliau...slps solat isyak..beliau di minta ke saf hadapan oleh AJK Surau..pada pandangan aku, beliau berpakaian yang agak segak..mengenakan baju seperti kot & baju didalamnya dikancing/dibutang rapat ke leher..memang segak..suaranya yg boleh dikatakan berskala besar...tapi tidak memeritkan kedua telinga aku..setiap patah perkataan yg disampai,teratur dan cara penyampaian memang saya suka..bertenaga dengan memegang menghayun kitab Al-quran..kalau aku diatas mimbar...tak terbuat aku..sejauh mana penghayatan kita pada kitab Allah..sekadar membacanya dan untuk mendapat berkat..kata ustaz..memang ader keberkatan membaca kitab Allah..tetapi yang terbaik adalah, membaca, mendapat keberkatan, menghayati dan melaksanakan apa yang termaktub dlm kitab Allah. 
Kitab Allah dijadikan panduan seluruh umat manusia, setiap pemasalahan manusia terdapat di dalam panduan kitab Al-quran...dan sunnah Nabi saw mentafsirkan kitab Allah....dari sekecil-kecil permasalahan sehinggan permasalahan yang besar...ikut kitab Allah dan sunnah Nabi saw, COMFIRM selamat ,xder masalah..ustaz juga menyatakan juga bagaimana kite hari ni melihat pemimpin yang hilang panduan ,pedoman dan arah tujuannya..sehingga dunia hari berlaku bermcm penipuan, penyelewengan, kezaliman...diceritakan juga mengenai  peniaga restoren ynag menampal banyak ayat seribu dinar,kononnya sebagai ayat pelaris..ternyata salah...ayat seribu dinar yang dibaca adalah dimurahkan rezeki sekira kita patuh dengan ajaran Allah..baru lah Allah akan memberi rezeki kepada kita yang kita tidak tahu mana datang nya...bukannyer dengan sekadar menampalnya di dinding...ustaz juga menyatakan seperti org menjual air minuman, sekirnya kita memesan minuman fresh orange sebagai contoh..peniaga perlu menyiapkan minuman fresh orange tersebut tanpa mencampurkan air..kebiasaan jika kita memesan minuman fresh orange..tetapi perahannya dicampurkan air dan tidak merasakan fressh sebetul betul fresh..ini tidak boleh dalam islam..jika menjual fresh orange campur air, kene bagitau kepada pelanggan fresh orange campur air.. ini harganya, betul betul fresh tanpa campur air,... ini harga..baru lah betul..baru lah dikatakan ader keberkatan dalam berniaga...ustaz juga meceritakan dizaman sahabat nabi dimana dilarang sesorang itu yang berrniaga susu yang dicampur ngn air..setelah asyik mdengarnya...jam sudah pkul 10pm..beliau menyatakan terdapat majalah baru yang dikeluarkan oleh Dewan Pemuda Pas keluaran pertama yang berharga rm5.00..dan aku telah mendapatkannya..aku belum habis baca kesemua tajuknya..setelah dibelek2 majalah baru iaitu Tarbawi...rupanya gambar ustaz banyak di dalam,...ustaz bukan calang2..pemuda pas..patutlah bertenaga..pelapes pemimpin pas.... semoga Islam terus bersinar dan tegak berdiri di bumi Allah..
Sekian coretan aku...kepada saudaraku juga diriku, ambik peluang untuk menunaikan ibadat terawih...ia berada dibulan ramadhan sahaja..rebutlah..lawan & leburkan nafsu malas kita...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...