Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Monday 12 December 2011

Brother 40-an Beri kucing Makan.

Salam...Syukur pada Allah SWT...12 hb Dis 2011 , 16 hb Muhaaram 1433....semasa aku tengah makan2 and minum, isteri aku jawab sms ku..tolong beli nasi ayam 2 bungkus....asyik duk bersembang jam dah menunjukkan 2.00 petang lebih...aku pun undurkan diri terus ke kedai biasa budak opis lepak. di bangunan MARA, aku.terus duduk & order.." kak, nasi ayam 2..bungkus yer" kata aku sambil terus menuju ke meja dan duduk...ketikaitu ader 2 meja di sebelah kanan. meja kedua dihujung sekali sedang makan nasi ayam...
Ketika menunggu, aderlah kelibat seseorang yang sudah berumur dalam 40 an kot, berjalan di sekitar 3 meja termasuk meja aku...brother tuh memakai baju kemeja dengn getah yang berbentuk Y yang disankut pada tali pinggang nyer..bergaya jugak lah..pakaiannya macam ejskutif. ler...aku melihat & memerhatikan makcik tuh yang hendak settle 2  bungkus nasi ayam aku...makcik tuh dah pegang 2 polystrin..tetiba meletak semula dan melayan brother yang umur 40 an tuh..dia ader cakap something nak ayam tuh dipotong -potong..Dalam hati aku berkata " dah laa aku nak cepat, dia pulak nak macam2" , hati kata " alaaa...xperlah lambat sikit..ader hikmahnya tuh...hati aku memujuk..
Brother tuh minta ayam dipotong dan amik satu peha ayam tuh...terus bayar..kemudian brother tuh pegang peha ayam terus bagi pada kucing yang berada tidak jauh dari meja kedua yang hujung sedang menjamu nasi ayam.....brother tuh bersemangat bagi pada kucing tuh, kemudian ambik gambar kucing makan peha ayam dengan kemera handset nyer..sambil bercakap - cakap dengan kucing dan duduk tepi tangga berhampiran kucing...aku pulak duk perhatiankan brother tuh dan kucing kat tangga...sesekali brother memandang ke arah aku dan sekeliling macam dengan melihat secara rawak..tetapi cara brother dan matanya macam tidak berpuas hati jer...mungkin dia memang jenis macam tuh...makcik kedai nasi ayam terus tergelak sambil menutup mulut apabila ayam yang dipotongnya terus diberi kucing...aku pulak order nasi ayam..dalam hati aku berbicara " aku beli nasi ayam, dia boleh beli ayam bagi kat kucing....cis..dah kaya sangat ke dia nih "..pelanggan meja kedua yang hujung tuh pulak..buat macam tak tahu sambil menikmati nasi ayam...semasa kucing tuh sedang menikmati ayam tuh, brother bersama - sama kawan terus bergerak dari situ...tetapi cara brother tuh macam pelik...nampak macam panasss...jer.. selepas makcik tuh siap bungkus, terus bayar RM10.00..kemudian hantar bungkusan nasi ayam tuh ke opis isteri aku & aliya..
sekian...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...