Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Tuesday 20 December 2011

Masukkan Air Ke Dalam Hidung


Istinsyaq ialah memasukkan atau menyedut air ke dalam hidung dan selepas itu istinsyar mengeluarkannya semula.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, maksudnya : "Sesiapa berwuduk hendaklah menyedut air ke dalam hidung kemudian mengeluarkannya semula ." (HR Muslim)

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, maksudnya : "Apabila kamu bangun dari tidur hendaklah kamu menyedut air ke dalam hidung kemudian mengeluarkannya semula sebanyak 3 kali kerana syaitan tidur dalam lubang hidung". (HR Muslim)

infO dari sini, Sila klik...terima kasih..

theufO : Aku akan cuba lakukan diwaktu pagi, tetpi kebiasaan aku terlupa, so aku akan cuba ingat..

slps berkumur masukkan air ke dalam hidung, pahtu keluarkan..

lagi info berkaitan  seperti di bawah :-

Soalan:

Bagaimana pula jika kita sudah terbiasa memasukkan air ke dalm hidung ketika mengambil air sembahyang? Begitu juga, ketika mandi wajib selepas masuk waktu subuh kerana berjimak di malam sebelumnya, kita dikehendakki meratakan air ke seluruh kulit. Bagaimana kita hendak meratakan air ke dalam cuping telinga? Dikhuatiri air akan termasuk ke dalam telinga?

Jawapan:
Memasukkan air ke dalam hidung ketika berwuduk pada bulan Ramadan tidaklah membatalkan puasa, kerana memasukkan air disini bukanlah menyedutnya hingga ke dalam tetapi cukup saja dengan membersihkan rongga hidung tersebut. Begitu juga dengan membasuh telinga, cukup membasuh diluarnya saja tidaklah sampai memasukkan air ke dalam rongga telinga bagi menghilangkan dahaga.

Dipetik dari laman Darul Nu'man ( sumber info)

 info mengenai wuduk atau hadas kecil, rukun , perkara sunat berwuduk dan sebagainya...sila klik disin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...