Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu"

Monday 9 May 2011

ketika dlm mesyuarat..

Slm....
Hari nie, jam dah nak pkul 9.00pg..aku pon tergesa-gesa back to opis..ambik buku & pen terus ke tkt atas...hadir meeting..biasanyer..memang rutin ari isnin mesti ader meeting projek..alamak jam dah 9.05 pg..diorang dah start meting..aku sambil berlalu dan melabuhkan ke kerusi di antara jantan dan pompuan..aku pon menoleh selamba...rupe2 jam dlm bilik meeting dah 9.15pg...aku yg lewat atau jam tuh x betul...lantak ler..bior jer..dingdong meeting...kite..mesti buat paper work..bla..bla...bla....sambil meeting..sudah menjadi kebiasaan,chaiman mesti selit....point..point..yg kira dia menasihati kami yg muda-muda..sbb chairman nih, chinese dan tua opps!!..berumur....kalu dia berjalan.tuh.memang pelik sikit sbb dia oku..istimewa...x mcm normal....aku bukan nak ejek ke ape..tp dia nih seorang bos dikira aktif lah & bagus dlm meyelaras kerja penyeliaan di tapak projek....Tiap kali meeting, kalu ader masalah jer..x kira maslah paperwork, comunication...dlm proses melaksanakan projek or what ever..
Chairman mesti ckp..for young...better lah...you young..have energy boleh lah..actually, you do your work...you must work together..no only fokus your project,design..bla.bla..tapi you tegether sambil minum at kedai kopi or mamak..talk about anything..not you job only...you arrrr...asyik fokus  & do your work pun , no future....you have talk anything n got network working...sambil mendengar kata-kata..aku menjeling org disekeliling aku..termasuk disebelah kanan aku dan dihadapan aku..kanan (utk makluman,single lg)..ushar sekali sekala...agar aku x bosan dlm meeting..Chairman nasihat lg...kadang - kadang you arr..jadi kontraktor pon you dlm risiko..bukan senang you nk jadi kontraktor..n wat dicision..silap2 you tanggung risiko dan x lena...you tau kaa...for young...bila you jadi kontraktor..kalu you x dpt buat kerja lagi...dan akan rugi.. better you leave...why you to do lagi...buat you rugi pening kepala saje...you arrr..for young better you do for propeties then better you became kontraktor...better you kumpul property..you muda -muda can get loan from bank..and you beli propeties...mcm sy dah tua...buat loan pon, bank tak mauuu..because i sudah tua..you muda-muda ok lah...(dlm dialek Cina ) actually aku suka dengar org2 tua bg nasihat..pengalaman diorang..suka dengar dan cuba amik nasihat diorang nih..mental diorang cool ,,x kelam kabut.......
Oraittt!!! nak buat kejer nih..maner pulak buku inden nih..ini yg buat malas nak buat kejer....hehhehehhe..jgn merunggut thesedi..buat keje lah..nak seibu daya , x nak seribu dalih...dah pegi buat keje tuh..ok..ok.. kata fikiran & hati aku...sambil mengarah & tangan menepuk-nepuk  bahu thesedi mencari inden ( korang pening tak?,perenggan Orraittt!!! tuh, aku bercakap  dgn diri sendiri lah..)

to be continue...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...